Te laat begonnen met studeren? Een stappenplan

  • Posted on: 2 June 2017
  • By: Hans Haegeman

De blokperiode in het hoger onderwijs is opnieuw van start gegaan. Aan de studenten die te laat begonnen zijn: panikeer niet. Of toch niet te veel. Vergeet tips als: ‘drink genoeg water’ en ‘slaap minstens 7 uur’. Op welke manier kan je de schade, veroorzaakt door uitstelgedrag, nog beperken?

Stap 1: Check eerst en vooral het examenrooster. Misschien ben je niet te laat begonnen. (En soms verandert de datum of het lokaal gewoon last minute.)

Stap 2: Besef dat halsoverkop met een markeerstift je cursus schilderen of in sneltempo bladzijden omslaan niet de meest efficiënte manier is. Gulden regel: zint eer ge begint.

Stap 3: Zorg ervoor dat je al het nodige materiaal hebt. Koop of leen nog snel het handboek en sprokkel je notities bij elkaar. Ga zeker nog snel die PowerPoints afdrukken of je cursus printen in het overvolle copy center.

Stap 4: Controleer de virtuele leeromgeving. Kijk vooral naar de aankondigingen van de prof. Zo vermijd je het binnensmonds gevloek als je drie uur later merkt dat je die eerste twee hoofdstukken niet eens moest kennen.

Stap 5: Blader misschien ook even snel door de opmerkingen in het forum. Verlies je aandacht niet aan de (te) ijverige studenten die een vraag stellen over het foute adjectief op pagina 54. Scan het forum snel en zoek vragen als ‘moeten we hoofdstuk 8 kennen of gewoon lezen?’.

Stap 6: Selecteren, selecteren. Te laat beginnen betekent automatisch keuzes maken. Hak voor jezelf de knoop door: is het een meerwaarde om het boek te lezen? Heb ik goede notities? Heeft iemand anders goede notities? Focus ik me op een samenvatting? Studeer ik enkel de PowerPoints? Als je niet selecteert loop je misschien wel de kans dat je jezelf verliest in de verschillende documenten. En dat wil je uiteraard voorkomen.

Stap 7: Een beetje pijnlijk, maar: vraag even info aan iemand die wel op tijd begonnen is. Vond hij de teksten van de reader een meerwaarde? Weet hij of die ene samenvatting voldoende is? Welke hoofdstukken zijn het belangrijkst?

TIP: Meestal vinden je medestudenten het niet erg om je even te helpen (ze krijgen een kleine egoboost en denken: wow, mensen die nog later begonnen zijn), maar val ze niet te vaak lastig.

Stap 8: Welke methode je ook kiest: bekijk zeker de PowerPoint van de eerste les. Vaak staat er vermeld waar de prof in de lessenreeks op focust. Je kan op die manier afleiden welke hoofdstukken het belangrijkst zijn. Als je prof aan hoofdstuk 4 twee colleges spendeert, wil dat misschien wel iets zeggen.

Stap 9: Meer zelfs: de PowerPoints zijn heilig. Sommige proffen zijn zeer slecht in het opmaken van de presentaties, maar meestal geven ze de essentie van de cursus weer. Als je echt te weinig tijd hebt zie je hier meestal in kernwoorden de basis van de te kennen leerstof. De prof behandelt in de PowerPoints ook meestal de casussen die hij of zij belangrijk vindt.

Stap 10: Structuur. Structuur. Structuur. Ben je fan van post-its? Leef je uit. (Maar hou het overzichtelijk.) Tijdens het blokken is het misschien ook handig om een inhoudstafel bij de hand te houden. Zeker als je even het gevoel hebt dat je aan het verdwalen bent in het grote donkere cursusbos.

Stap 11: Je studieplanning ligt waarschijnlijk al lang in de vuilnisbak (aangezien je te laat begonnen bent). Schrijf, als je weinig tijd hebt, misschien toch heel even concreet op aan welk onderdeel je hoeveel tijd wil spenderen. Hoofdstuk 1: 1 uur, Hoofdstuk 2: Anderhalf uur, Herhalen:  een half uur. etc.

Stap 12: Stoppen om 21 uur? Leuk voor mensen die op tijd zijn begonnen, maar niet voor jou. Ken vooral je eigen grenzen. Overdrijf met andere woorden niet door die twee tassen koffie extra te drinken. Je kunt gerust iets lang studeren, maar plan dan bijvoorbeeld na je examen een ‘middagdutje’. De examens duren lang, en je wilt geen roofbouw plegen op dat studentenlichaam van je.

Stap 13: Geloof in je eigen studeermethode. Hou je van markeren? Markeer. Ben je een schrijver? Schrijf. Ben je een lezer? Lees. Ben je een luidop voorlezer? Lees dan alsjeblieft luidop voor.
 

Bron: De Standaard